Behaviorální marketing
Popis výrazu
Behaviorální marketing obecně označuje pro větší marketingovou efektivitu komplexní analyzování zákazníkova chování. Behavoriorální marketing je zejména internetový pojem, i když snahy pochopit návyky zákazníka jsou známé odjakživa.
Behaviorální marketing na internetu můžeme rozdělit do dvou oblastí:
1) sledování chování uživatele na konkréním (např. firemním) webu. Můžeme sledovat z jaké části Česka uživatel přišel, z jakých stránek se na web proklikal, zda je na stránkách „nový,“ co ho nejvíce zajímalo, kde měl na stránkách problémy nebo na jaké stránce váš web opustil. Na základě získaných dat je následně možné upravit stránky (od struktury po desing) tak, aby lépe splňovaly nároky uživatele. Má-li firma e-shop, je možné na základě behaviorálního marketingu zjišťovat trendy v prodejích, co se stane, dáte-li speciální nabídku do levého rohu, jestli si produkty kupují více "Brňáci" nebo "Ostraváci", jestli lidé, jež přišli z vyhledávače uskutečňují tržby, nebo zda vám funguje reklamní kampaň atp.
2) Druhá významnější oblast behavorálního marketingu – jsou to sofistikované reklamní systémy (tzv. bt systémy – behavioral targeting), které umožňují cílit na uživatele na základě jeho nedávného chování na internetu. Ty, se dělí minimálně na:
a) ty, které se zakládají na tom, jaké weby (součástí velkých portálů) byly navštívené. Např. lidé, kteří často navštěvují na serveru ITbiz sekci "byznys" by byli zařazeni do skupiny „cílení na byznysmeny“. Při pohybu na portálu by se jim pak objevovaly reklamy na byznysové produkty častěji, než kdyby server nenavštěvovali. České portály ještě behavorální cílení prakticky neumožňují.
b) ty, které se orientují na základě toho, co uživatel v minulosti vyhledával na vyhledávačích. Na základě hledaných slov se vytvoří jakýsi profil uživatele. V současné době je provozují jen nejvyspělejší zahraniční vyhledávače (Yahoo, MSN Live, AOL).