Aby auto přečkalo zimu bez úhony. Zopakujte si pár tipů, jak pečovat o vůz v zimních podmínkách
I přes aktuální oteplení, zima je v plném proudu a stále motoristy překvapuje. Nečekaná sněhová nadílka, mrazy a vrstva posypové soli na silnicích můžou zanechat stopy na autě a dostat vás i ostatní řidiče do nepříjemných situací. Pojďme si společně připomenout některé zásady, kterých se pro bezstarostné přečkání zimních měsíců držet.
Letošní zima je na sněhovou nadílku bohatá i ve městech. Vyplatí se proto zkontrolovat si, že máte veškerou výbavu, která je pro ježdění v zimě důležitá. Samozřejmostí je škrabka na zamrzlá skla, lehká lopata a smetáček na sníh, v nouzi oceníte startovací kabely. Ještě lepší je pak nabíjecí powerbanka, která dokáže zajistit opakované starty i v silných mrazech a přitom se dá koupit za ceny už od 1 500 Kč. Hodí se také pracovní rukavice a svítilna, pro nejhorší případy i teplá deka. Pro snazší rozjezd na náledí se hodí vozit v kufru pytlík s pískem pro podsypání kol, případně krátké gumové pásy, které také fungují velmi dobře (ceny od 1 300 korun).
Pozor na správné parkování
Pokud předpověď slibuje přívaly nového sněhu, myslete nejen na smeták a škrabku, ale i na správné parkování. U kraje vozovky můžete překážet sněhovému pluhu, případně se může stát, že svůj vůz najdete v závěji, kterou pluh na okraje silnic nahrnuje. Přímo pod budovami zase hrozí, že těžký sníh a led ze střechy spadne a vaše auto poškodí. V případě silných mrazů se také doporučuje nezatahovat ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody. Řidiči vozů s dieselovým motorem možná znají užitečný tip na parkování nad kanálem, ze kterého stoupá teplý vzduch a pomáhá tak naftě nezamrznout.
Péče o stěrače
Vlhkost a přimrzající voda dokážou na autě natropit mnoho nepříjemností. O tom by mohly vyprávět zejména stěrače. Jestliže jim nevěnujete zvláštní pozornost, déšť, sníh a sůl zhorší stav gumiček, nemluvě o zapnutí stěračů přimrzlých k oknu. Proto se doporučuje otírat gumičky hadříkem a ramínka po zaparkování podložit nebo celé vyjmout, aby nepřimrzly. Často ale nejlepším řešením zůstane výměna starých stěračů za nové, jelikož jsou během roku vysoce namáhány a jejich životnost nepatří k nejdelším. Mnohdy zamrzá také voda v ostřikovačích, zvlášť pokud jste nevypotřebovali nádržku letní směsi. Vyplatí se proto doplnit co možná nejvíc zimní kapaliny, a pokud to nepomůže, zachrání vás delší stání v alespoň o něco teplejší podzemní garáži nákupního centra.
Ochrana před mrazem
Gumová těsnění dveří v mrazech natírejte glycerinem nebo speciálními silikonovými tyčinkami, abyste předešli rannímu souboji s přimrzlými dveřmi. A i když si v zimě auto bezesporu zaslouží očistu v myčce, samozřejmě mimo teploty hluboko pod nulou, pro jistotu přelepte zámky, aby do nich nenatekla voda, a následně vysušte mezidveřní prostory, stěrače a další riziková místa. Lak vám poté poděkuje, pokud ho ošetříte vrstvou vosku bránící usazování zimních nečistot. Se zamrznutým vozem souvisí i praktická, i když možná úsměvná rada – rozmrazovač zámků mějte vždycky mimo vozidlo. V opačném případě by investice do jeho pořízení neměla valný smysl.
Zahřívání motoru a zamrzlá nafta
Za studeného počasí se nezapomeňte chovat ohleduplně i k motoru. Nejlépe ho zahřejete pomalou jízdou, nikoli vytáčením do vysokých otáček na místě, ani dlouhým stáním s volnoběhem. Nejen že se tím motoru spíše škodí, ale zároveň za „zbytečné ponechání motoru stojícího vozidla v chodu“ a znečišťování ovzduší můžete dostat pokutu až 2500 Kč.
Všichni řidiči dieselových vozů by si měli stále připomínat, že nafta má vzhledem ke svým chemickým vlastnostem bod mrazu už při -15 °C. Pokud jezdíte málo a v nádrži máte natankovanou ještě letní naftu, zamrzne vám už při -7 °C. Bod mrazu můžete účinně posunout přidáním speciálních aditiv, v horských oblastech se můžete setkat i s nabídkou arktické nafty, která zvládá teploty až do -32 °C. A co dělat v případě, že by vám nafta v nádrži skutečně zmrzla? Pak nezbývá než vůz dopravit do autoservisu. S benzinem je to jednodušší, jelikož palivo Natural 95 má bod mrazu až na -40 °C.