Česká republika patří mezi pět evropských zemí s nejvyšší ochotou nakupovat

Mujbiz.cz , 04. May 2018 00:00 0 komentářů

Během prvního čtvrtletí roku 2018 byla spotřebitelská nálada v Evropě poměrně stabilní. V březnu se však výsledky průzkumu GfK Consumer Climate za celou evropskou 28 snížily na hodnotu 20,6 bodu. V prosinci 2017 dosáhly 21,1 bodu. Pro rok 2018 GfK předpovídá zvýšení spotřebitelských výdajů domácností v Evropské unii ze 1,5 na 2 procenta.

Ukazuje se, že nálada evropských spotřebitelů byla v prvním čtvrtletí 2018 zřetelně méně optimistická než koncem loňského roku. Země, které v roce 2017 vykázaly významný nárůst bodů, je naopak ztratily. Ve všech zemích EU se ekonomická očekávání v březnu 2018 snížila v průměru na 15 bodů. To je o dva body níže než v prosinci 2017. Zejména ve Francii a v Rakousku se euforie těsně po volbách přechodně snížila. Spotřebitelé v České republice a v Belgii vidí ekonomický vývoj svých zemí mnohem pozitivněji.

Příjmová očekávání napříč evropskými zeměmi i nadále rostla. Během prvních tří měsíců roku stoupla o 1,3 bodu a v březnu dosáhla hodnoty 16,3 bodu. Spotřebitelé ve Velké Británii a v Bulharsku byli optimističtí především v oblasti mezd a očekávali u tohoto ukazatele dvojciferný růst. Jasné snížení ukazatele bylo zaznamenáno ve Francii a Španělsku.

Ochota nakupovat klesla na začátku roku v celé EU průměrně o 1,3 bodu a v březnu byla na úrovni 19,7 bodu. Tento indikátor vzrostl obzvláště výrazně v České republice (na rozdíl od většiny ostatních evropských zemí) a potvrzuje celkově pozitivní náladu českých spotřebitelů.

V České republice v prvním kvartálu všechny indikátory vzrostly. Ekonomická očekávání se v porovnání s prosincem 2017 zlepšila o 6,8 bodu a dosáhla 36,9 bodu.

Příjmová očekávání českých spotřebitelů oproti prosinci 2017 také stoupla, a sice o 3,4 bodu, takže v březnu dosáhl ukazatel hodnoty 45,1 bodu. Díky tomu se Čechům podařilo zmenšit rozdíl oproti Německu, kde momentálně tento indikátor dosahuje nejvyšší úrovně v celé Evropské unii.

Po určitém poklesu na konci roku se ochota nakupovat u českých spotřebitelů v prvním kvartálu významně zvýšila. V březnu 2018 dosáhl indikátor 25,2 bodu, což představuje nárůst o 11,2 bodu. Česká republika tak patří mezi pět evropských zemí s nejvyšší ochotou nakupovat.

Ekonomická očekávání slovenských spotřebitelů v březnu 2018 znovu prudce poklesla. Po krátkém období prvních dvou měsíců, kdy se indikátor dostal vysoko, spadl na konci kvartálu na 12,8 bodu a v porovnání s prosincem 2017 skončil o 4,2 bodu níže.

Naopak příjmová očekávání slovenských spotřebitelů se zlepšila, byť jen velmi mírně. S 24,5 bodu byla stále ještě o 1,7 bodu nižší nežli hodnota zaznamenaná v prosinci 2017.

Slovenská ochota nakupovat dosáhla také hodnoty nižší nežli na konci čtvrtého kvartálu 2017. V březnu 2018 dosáhl tento indikátor sedmi bodů, a to je o 0,9 bodu níže nežli v prosinci 2017.

Ekonomická očekávání v Německu během prvního kvartálu 2018 mírně zeslábla, ale v březnu se opět ustálila na úrovni 45,9 bodu. To představuje v porovnání s koncem čtvrtého čtvrtletí 2017 nárůst o 0,7 bodu.

Díky pozitivní situaci na trhu práce, zůstávají příjmová očekávání německých spotřebitelů relativně konstantní. V březnu mírně stoupla na 54,9 bodu, oproti prosinci tedy o 0,6 bodu výše.

Ochota nakupovat vykázala v prvním čtvrtletí jasné zvýšení. Tento ukazatel byl v březnu na úrovni 59,1 bodu, což je o dva body více nežli na konci předešlého čtvrtletí.


Komentáře