Výdaje za velikonoční cukroviny rok od roku rostou
Výdaje za cukrovinky v českých domácnostech rok od roku rostou. Velikonoční cukrovinky si během Velikonoc kupuje 60 procent domácností. K velikonočnímu období patří i zvýšené nákupy za masné výrobky, primárně za uzené maso a šunku, které si v průměru každá domácnost nakoupila 1,2 kg. Veku a mazanec si loni v březnu zakoupila 1/3 domácností. Zjištění pocházení z GfK spotřebitelského panelu.
Velikonoce jsou nejen křesťanským svátkem, ale i obdobím, které je z hlediska nákupu potravin prvním silným obdobím v roce, co se týče množství nákupu, ale i vynaložených prostředků za zboží. Domácnosti v tomto období utratí přibližně o 10 procent více, než je měsíční průměr roku.
„V období Velikonoc můžeme pozorovat také zvýšené výdaje domácností u košíku cukrovinek, čerstvých potravin jako jsou vajíčka, maso, pekárenské produkty, nebo zelenina. Češi si navíc, jak se zdá, rádi pečou i doma, jelikož v daném období registrujeme větší výdaje za výrobky na pečení, vajíčka a mouku,“ říká Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.
Domácnosti více utrácejí v době Velikonoc za uzené maso a šunky
K Velikonocům patří i zvýšené nákupy masných produktů. Domácnosti v tomto období utrácejí více za uzené maso a šunky. Jen v březnu minulého roku (2018) si uzené nebo dušené solené maso koupilo 6 z 10 domácností a v průměru si každá kupující domácnost si odnesla téměř 1,2 kg.
6 z 10 domácností nakupuje o Velikonocích majonézy a tatarské omáčky
Nejvíce domácností kupuje majonézu a tatarské omáčky během prosince. Druhým důležitým obdobím jsou pak během roku Velikonoce. Domácnosti utratily v březnu 2018 až o 30 procent za nákupy těchto pochutin více, jako je měsíční průměr roku. Jen v daném měsíci si tyto produkty z nákupu domů přineslo 6 z 10 domácností.
Pečivo nesmí na českém stole na Velikonoce chybět
Při přípravě pohoštění nesmíme zapomenout ani na chlebíčky. Veku na jejich přípravu zakoupila v březnu 2018 třetina domácností. Tento typ pečiva je obecně velmi oblíbený, za rok si veku z nákupu domů přinese 7 z 10 domácností. Mazanec patří k českému tradičnímu pojetí Velikonoc, stejně tak jako vánočka k tradičnímu pojetí Vánoc. Z obchodu si velikonoční mazanec přinese více než třetina českých domácností.
Přípravu svátečních dobrot české hospodyňky nepodceňují a nakupují pomocníky pro domácí pečení. Kvasnice, vanilkový cukr a prášek do pečiva, ale i mouku. Tento sortiment nakupuje před Velikonocemi více domácností, ne však tolik jako během příprav na Vánoce.
Sladkosti mají české domácnosti rády
Důležitou položkou při velikonočních nákupech jsou i nákupy sladkostí, které kromě konzumace využívají domácnosti také i jako odměnu pro příchozí koledníky. Výdaje za cukrovinky z roku na rok rostou. Cukrovinky s velikonoční tématikou si jen před Velikonocemi v březnu 2018 koupilo 60 procent domácností. Z jednoho nákupu si odnesly v průměru více než 280g velikonočních sladkostí, přičemž zaplatily přibližně 70 Kč. Podíváme-li se na to, které druhy cukrovinek nejvíce kupující oslovily, potom to byla různá čokoládová vajíčka a figurky.
Domácnosti nejvíce utratily za velikonoční cukrovinky v hypermarketech a diskontech. Více jako 2/5 výdajů za velikonoční cukrovinky bylo v březnu minulého roku vynaloženo na tyto produkty v akci. Již v dubnu, po Velikonocích, se podíl akciových nákupů vyšplhal na téměř 90 procent.
Asi nikoho nepřekvapí fakt, že za velikonoční cukrovinky nejvíce utratily rodiny s malým dítětem do 5 let.
Při pohledu na regiony, nejvíce za velikonoční sladkosti utratily domácnosti z Prahy, naopak nejméně utrácely domácnosti z jihozápadu Čech.