Valentýnské nákupy v Česku strmě rostou, v USA ovšem klesají
Valentýnské nákupy platebními kartami v České republice i na Slovensku v posledních letech strmě rostou, naproti tomu v USA je trend překvapivě opačný. Zatímco čeští spotřebitelé v uplynulých třech sledovaných obdobích před svátkem zamilovaných zvýšili celkové útraty o více než dvě třetiny a slovenští o bezmála polovinu, tak v největší světové ekonomice tržby spojené s tímto svátkem o osm procent klesly. Vyplývá to z aktuálního přehledu Mastercard Love Index.
„Mastercard Love Index, sestavený již čtvrtý rok v řadě, ukazuje významné globální a regionální trendy v chování spotřebitelů, jako je například posun k nakupování až na samotného svatého Valentýna. Přehled tak obchodníkům poskytuje neocenitelné informace o nákupních návycích spotřebitelů v období před nejromantičtějším dnem v roce,“ uvedl Miroslav Lukeš, generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku a Rakousko.
Láska prochází žaludkem, takže není divu, že objem valentýnských transakcí v tuzemských restauračních zařízeních narostl během tří let o 68 procent. Čeští spotřebitelé mají rovněž ve stále větší oblibě valentýnské nabídky hotelů, o čemž svědčí 48procentní nárůst celkových útrat. A že jsou pro muže květinářství stále více vyhledávanou volbou na svátek zamilovaných, o tom hovoří fantastický 141procentní nárůst tržeb v těchto provozovnách.
Pro srovnání, ve Spojených státech klesla za tři roky sledování hodnota transakcí platebními kartami spojených s Valentýnem v restauracích v součtu o čtvrtinu a za přenocování v hotelech a ubytovacích zařízeních pak o desetinu.
Co je ale napříč zeměmi a regiony společné, je neustálý vzestup obliby bezkontaktních plateb, jejichž hodnota se celosvětově od roku 2016 zvýšila o ohromných 229 procent. V případě České republiky se jednalo o navýšení o 152 procent a na Slovensku dokonce o neuvěřitelných 586 procent. „Jedná se o nejoblíbenější způsob úhrady, tím spíše, že jsou bezkontaktní platby nyní dostupné na více než devíti milionech míst ve 114 zemích,“ doplnil Miroslav Lukeš.
Mastercard Love Index je zpracovávaný každoročně na základě transakcí uskutečňovaných kreditními, debetními a předplacenými platebními kartami ve valentýnském období, tedy ve dnech 11. až 14. února. V letošním vydání se srovnávají karetní útraty spotřebitelů mezi roky 2016 a 2018.