Trh práce čeká revoluce

Mujbiz.cz , 07. September 2017 00:00 0 komentářů
Trh práce čeká revoluce

Nezaměstnanost se drží na rekordně nízké úrovni – 4,1 % je nejnižší červencová míra za posledních 20 let. Role na trhu práce se rychle obrací. Dříve soupeřili kandidáti o pozice, dnes se společnosti přetahují o uchazeče. Zaměstnavatelé už nejsou těmi, kdo si vybírá.

Potenciální zaměstnanci si volí mezi množstvím společností a kladou si podmínky. Firmy musí kvalitní zájemce lákat. Na trend přezaměstnanosti v ČR a nízké schopnosti firem nabrat kvalitní pracovníky reaguje přelomový koncept OnlineHR. Ten využívá klasických marketingových nástrojů k tomu, aby do firmy přilákal ty pravé.

„Starým praktikám při náboru zaměstnanců odzvonilo. Všeobecné portály typu jobs.cz, kde se inzeruje od pozic dělníka, přes marketing až po IT, už neplní ústřední roli, jako dříve. Inzerci v určitých odvětvích zastínily další specializované portály, které se zaměřují pouze a výhradně na jednu či více příbuzných oblastí. Například StartupJobs. Změna je tedy v prostředí a v přirozeném vývoji, díky čemuž nemohou tyto portály fungovat stále stejně. LinkedIn je specifický a hodí se pro nábor pouze v určitých profesích, jako například IT, účetní, administrativa, ekonomické či manažerské pozice. V budoucnu očekávám pokles počtu klasických personálních agentur, zvláště těch, které pro nábor používají agresivní metody,“ říká Elena Horáková ze společnosti In creative, která má praxi z prostředí personálních agentur. Sebelepší agentura nemůže podle Horákové vůči případným uchazečům o práci vystupovat autenticky, už jen z toho důvodu, že headhunter není zaměstnancem společnosti, pro kterou hledá uchazeče. „A pokud jde o nekvalitní personální agenturu, může pověst a značku firmy dokonce poškodit,“ říká.

Koncept OnlineHR přistupuje k náboru lidí jako ke klasické marketingové kampani, což v důsledku zefektivňuje práci personalisty a díky automatizaci marketingových postupů minimalizuje rutinní činnosti. Nejprve buduje značku firmy, snaží se ji pro případné uchazeče zatraktivnit. Ve druhé fázi už hovoří ke konkrétním skupinám vybraným jazykem tak, aby vzbudil jejich zájem a dostal je na pohovor. „S podobným konceptem pracují firmy, které prodávají kosmetiku, auta nebo potraviny. Teď ale za pomoci OnlineHR prodávají sebe, jako kvalitního zaměstnavatele,“ říká Horáková. Ideální stav je, když se do firmy hlásí kandidáti sami od sebe.

„Když přijdeme do firmy, nejdříve společně s HR specialisty analyzujeme současný stav, zjišťujeme například, jak vypadá typicky obsazované pozice. Už v této části studujeme web klienta. Díky vhodnému nastavení pak víme, kdo se na konkrétní pozici v minulosti díval, a můžeme s ním dále komunikovat. Hlavním cílem je zvýšit dohledatelnost a atraktivitu zaměstnavatele prostřednictvím webu a sociálních sítí. Naši specialisté na online marketing založí reklamní nástroje a nastaví je. Namísto toho, aby firma při náboru zaměstnanců oslovila bezcílně tisíce lidí, za pomoci těchto nástrojů dokáže určit a kontaktovat ty, kteří o firmu v minulosti sami projevili zájem. Buď se dívali na její stránky nebo dokonce zabrousili do sekce Kariéra či ještě lépe, klikli na konkrétní pozici. Umožní nám také oslovit všechny, kdo se dívají na stránky související se zaměstnáním, vzděláváním atp. Lokalizujeme je podle zájmů, aktivit,“ říkají autoři projektu, který v České republice nemá obdoby.

Produkt je jednak zajímavý pro firmy, které působí v regionech, kam se lidé z velkých měst příliš nehrnou, a proto potřebují oslovovat své okolí. Dále koncept OnlineHR zaujal personalisty v menších a středních firmách, kteří se doposud potýkali s již neefektivními náborovými metodami, které v dnešní době nefungují. A současně OnlineHR oceňují majitelé menších firem, kteří se ve firmě o nábor starají sami.

„OnlineHR jsme vyzkoušeli, když jsme hledali spolupracovníky. Díky této aktivitě můžeme pozorovat obrovský nárůst jak návštěvnosti našich kariérních stránek, tak narůstající počet lidí, kteří se k nám hlásí sami. Jako přidanou hodnotu vnímám to, že lidé přichází s tím, že přímo v naší firmě chtějí pracovat. Vidím, že se změnilo vnímání firmy jako takové. Co se týče zobrazení kariérních stránek, srovnali jsme období 3.2. až 30.4. 2017 s obdobím, kdy jsme zavedli tyto postupy v In creative, tedy od 1.5. – 26. 7. 2017. Celkový nárůst v zobrazení kariérních stránek je 141 % oproti předchozímu čtvrtroku. Přes kampaně na Facebooku si naši vstupní stránku rozkliklo o 208 % více lidí než během jarního období. Jen během června jsme bez problému obsadili 5 nových pozic a o kandidáty nebyla nouze, což dříve nebylo pravidlem,“ dodává Horáková.

Koncept je podle ní v této šíři ojedinělý a je přesně měřitelný, a je levnější, než když zaměstnavatel platí personální agenturu, která navíc nevystupuje jménem firmy. „Zaměstnavatel platí agenturu bez ohledu na dlouhodobost či trvalost výsledku. OnlineHR je komplexnější, než pouhé “dohození” kandidáta personální agenturou. Buduje značku, což agentura nikdy nedokáže – naopak často jméno klienta zamlčuje. Některé agentury vyžadují dokonce platbu předem, za to, že pošlou určitý počet relevantních CV týdně,“ dodává Horáková.


Komentáře