Platební morálka v ČR
Je to riziko, se kterým se potýkáme každý den. Ano, platební morálka našich zákazníků a mnohdy i naše není zrovna ve správných kolejích. V posledních dvou letech je sice stabilnější, ale ve srovnání s rokem 2008 (před začátkem velké ekonomické krize) je stále o 50 procent horší. Údaj vyplývá z idexu platební morálky úvěrové pojišťovny KUPEG. Nemuselo by to být, tak děsivé, kdyby to neznamenalo o polovinu vyšší pravděpodobnost, že odběratel za zboží nezaplatí. A zkuste si s tímhle rizikem podnikat.
Podle indexu byl chorvatský trh v roce 2011 nejrizikovější. Podíl dlužníků, kteří překročili dohodnutou platební podmínku o více než 3 měsíce, se pohyboval k jedenácti procentům. V pořadí se jako druhé s téměř 7-i procenty umístilo Maďarsko a s více než 5-i procenty Česko, Polsko a Slovensko.
"V posledních měsících ale významně vzrostlo riziko ve státech jižní Evropy, které je nyní násobně vyšší než v tuzemsku," řekl novinářům generální ředitel pojišťovny Michal Veselý.
Podle barometru platební morálky společnosti Atradius jsou platby prováděné mezi českými podniky v průměru poukázány 10 dnů před datem splatnosti. Doba úhrady u tuzemských pohledávek byla 38 dní, tj. cca o 2 dny více než evropský průměr a o 9 dní méně, než je průměrná 47 denní doba úhrady u zahraničních pohledávek (evropský průměr 37 dní). Doba úhrady je také závislá na velikosti podniku. Menší podniky v ČR jsou v tomto ohledu úspěšnější, než podniky velké. Přihlédneme-li na obor činnosti, pak na úhradu svých pohledávek čekaly nejdéle zpracovatelské podniky. Více informací si můžete přečíst přímo v barometru platební morálky.
Jsou situace, kdy si své odběratele nepotřebujete ověřovat, např. pokud využíváte pojištění pohledávek, máte své pohledávky dostatečně zajištěny nebo máte 100 procentní jistotu, že váš odběratel nebude nikdy insolventní. Sami vidíte, že zmíněná slova jsou spíše úsměvná, než aby vám dala jistotu, že si nemáte ověřovat své odběratele.
Co bychom mohli doporučit?
Aktualizujte si pravidelně seznam vámi kontrolovaných odběratelů (pověřte např. některého svého pracovníka tímto úkolem). Určitě kontrolujte platební morálku všech nových odběratelů! V situaci, kdy znáte platební morálku potencionálních odběratelů (klientů), můžete si stanovit podmínku platby hotovosti předem aj. Máte-li už problém s nesplněnými pohledávkami vašich zákazníků, můžete využít služeb inkasní agentury, tzv. „vymahačské firmy“.
Jak můžete ověřit platební morálku firmy?
Existují společnosti, které nabízí online formuláře, kde stačí zadat název firmy nebo její IČ (to bývá nejpřesnější, protože se jedná o unikátní osmimístné číslo). Případně si můžete zákazníka zkusit vyhledat v databázích jako je:
ARES - zaniklé firmy a ukončení registrace v obchodním rejstříku, firmy v likvidaci, vyhlášené exekuce
Bankovní registr klientských informací (BRKI) - eviduje fyzické osoby (občany s RČ i podnikatelé s IČ)
Centrální registr úvěrů - provozovaný Českou národní bankou eviduje údaje o právnických a fyzických osobách (subjekty s IČ)
SOLUS - eviduje podnikatelské subjekty s IČ a fyzické osoby s RČ
Nebankovní registr klientských informací (NRKI) sdružuje společnosti v oblasti leasingu a splátkového prodeje
Zdroj: ČTK a Atradius.cz