Organizátoři předváděček nadále obcházejí zákon
Situace v oblasti porušování zákonů při organizování předváděcích akcí se oproti roku 2015 příliš nezlepšila. Česká obchodní inspekce v průběhu roku 2016 uskutečnila 321 kontrol a porušení právních předpisů bylo shledáno ve 244 případech, což je 76 %.
Česká obchodní inspekce v období od 1. 1. do 31. 12. 2016 provedla 321 kontrol, při kterých byly ověřovány podmínky prodeje výrobků v rámci předváděcích prodejních akcí. Předmětem kontrolní akce bylo, vedle odhalování používání zakázaných nekalých obchodních praktik, kontrol plnění zákonem stanovených oznamovacích povinností týkajících se realizace předváděcích akcí i dodržování dalších právních předpisů týkajících se této formy prodeje výrobků. Z celkového počtu 321 provedených kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 244 kontrolách, což je v 76 % kontrol.
V roce 2016 docházelo v této oblasti nejčastěji k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
Ve 177 případech se jednalo o porušování zákonem stanovených oznamovacích povinností, souvisejících s pořádáním organizovaných akcí, kdy v 52 případech se jednalo o neoznámení organizované akce ČOI, v 83 případech šlo o uvedení nepravdivých nebo neúplných údajů v oznámení organizované akce a ve 42 případech nebylo oznámeno konání organizované akce nejpozději 10 pracovních dnů před jejím konáním
Ve 140 případech se jednalo o neuvedení časového harmonogramu akce, neuvedení identifikace nabízených či propagovaných výrobků, popř. uvádění nepravdivých údajů o obsahu organizované akce
v 80 případech bylo zjištěno použití některé z forem nekalých obchodních praktik, kdy v 73 případech se jednalo o klamavé obchodní praktiky, například prodávající uváděli zavádějící či přímo nepravdivé informace týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, případně neuváděli informaci o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, dále bylo zjištěno uvedení nepravdivého údaje o velikosti společnosti s cílem navodit dojem zavedené velké firmy, uvádění neurčitých údajů o smluvní pokutě, nepravdivé informace o možnosti prodávajícího účtovat si při odstoupení od smlouvy zákonem stanovené lhůtě paušální náhradu či nepravdivé informace o lhůtě na vrácení zaplacené kupní ceny v případě odstoupení od smlouvy ze zákona
ve 32 případech bylo zjištěno, že prodávající požadoval nebo přijal plnění odpovídající kupní ceně nabízeného výrobku nebo služby během akce nebo před uplynutím lhůty 7 dnů od uzavření smlouvy
v 1 případu bylo zjištěno porušení zákazu používání agresívních obchodních praktik, kdy pořadatel předváděcí akce vytvářel dojem, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, kterým pro získání výhry nebo výhody bude muset vynaložit finanční prostředky nebo bude jiné výdaje
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo v roce 2016 celkem 151 pokut v celkové hodnotě 29 667 000 Kč. Je třeba uvést, že uvedené počty pokut a jejich výše se vztahují i na další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna a mohou se tak projevit i v jiných kontrolních akcích.
Výsledky kontrol roku 2016 potvrdily, že i nadále dochází k pokusům o obcházení zákonů a k porušování předpisů, které upravují povinnosti pořadatelů předváděcích prodejních akcí některými podnikatelskými subjekty. I v roce 2016 se inspektoři České obchodní inspekce setkávali s organizovanými akcemi, jejichž konání nebylo České obchodní inspekci vůbec oznámeno. Dále s nekomunikujícími firmami, u kterých se navíc spotřebitelé marně domáhali svého zákonného nároku na odstoupení od smlouvy. Nadále jsou obětmi převážně senioři, kteří jsou vzhledem ke svému věku často zvlášť zranitelní.