Odstartovala druhá fáze EET pro více než 100 tisíc subjektů
Systém evidence tržeb po náběhu 2. fáze funguje plynule a zcela bez problémů. K dnešnímu dni si vyzvedlo autentizační údaje přes 114 tisíc obchodníků. Celkem je již v systému zaevidováno 300 miliónů účtenek.
Čísla o počtu autentizačních údajů ukazují, že se většina podnikatelů spadající do druhé fáze řádně připravila. Původně deklarovaná horní hranice 200 - 250 tis. subjektů, která vycházela z informací uvedených v daňových přiznání k dani z příjmů podle klasifikace ekonomických činností NACE, totiž zahrnovala také bez elektronické evidence tržeb obtížně kvantifikovatelný soubor podnikatelů, kteří evidovat nemusí, případně začnou až později. Příkladem jsou velkoobchodníci, kteří přijímají platby pouze převodem z účtu na účet, nebo sezónní prodejci, jejichž zastoupení je v segmentu významné. Navíc část podnikatelů, kteří současně s maloobchodem podnikají v pohostinství, využila své autentizační údaje získané již pro 1. fázi evidence.
Druhá fáze elektronické evidence tržeb se týká maloobchodu a velkoobchodu, tedy všech tržeb za nakoupené zboží v hotovosti, platební kartou nebo obdobným způsobem. Tito podnikatelé tvoří nejpočetnější skupinu, které se evidence tržeb dotkne. Jsou to například supermarkety, trafiky, pojízdné prodejny, stánkový prodej, trhy, e-shopy a jiný zásilkový prodej. Pokud však tito obchodníci prodávají vlastní výrobky (například farmář vlastní produkci na trhu, výrobce si otevře podnikovou prodejnu atd.), pak mají ještě čas. Do evidence tržeb se zapojí až ve třetí či čtvrté fázi v roce 2018. Příležitostného prodeje přebytků ze zahrádek se evidence tržeb vůbec nedotkne.
Evidence tržeb se však od 1. března může týkat podnikatelů ve službách, a to pokud prodávají nakoupené zboží. To se týká například kadeřnic (prodej vlasových přípravků), pivovarů (upomínkové předměty s logem své značky – např. čepice, trička, pivní kosmetika) či automechaniků (pneumatiky, autopotahy). Aby se však kadeřnice nemusela do evidence tržeb zapojit již nyní kvůli prodeji jednoho šamponu, existuje v metodice Finanční správy pravidlo takzvané minoritní činnosti. Tržby z minoritní (doplňkové) činnosti příslušné provozovny má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny za předpokladu, že tržby za tyto minoritní činnosti nepřekročily v předchozím kalendářním roce v dané provozovně 175 tisíc Kč a tvoří méně než polovinu všech plateb dané provozovny.