Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny

Mujbiz.cz , 05. October 2018 10:00 0 komentářů
Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny

Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů. Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků. Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech.

„Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %.

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a to v 849 případech:

 v 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen (§ 3)

 v 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou

 v 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku (§ 16)

Další porušení právních předpisů inspektoři zjistili ve 49 případech. Z toho ve vyšším počtu zaznamenali porušení zákona č. 22/1997 Sb., a to v 38 případech, kdy kontrolované osoby nezabránily distribuci stanovených výrobků nesplňujících příslušné požadavky (nejčastěji se jednalo o absenci označení CE na výrobcích, v dalších případech chyběly v průvodní dokumentaci bezpečnostní, identifikační a jiné důležité informace o výrobku v českém jazyce, např. hračky, balonky). Ve 4 případech byl porušen zákon č. 477/2001 Sb., o obalech (§ 3 odst. 3) a v 7 případech zákon č. 65/2017 Sb. (§ 13 odst. 1).

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.

Dále ČOI vydala zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 4 858 kusů. Hodnota zakázaného zboží činila 729 119 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 81 kusů měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů.


Komentáře