Na internetu můžete ušetřit i vydělávat
Nakupování přes internet je snadné a pohodlné, pod povrchem se ale skrývá mnoho dalších možností, jak při nákupu ušetřit či dokonce vydělat. Vyplatí se porovnat si ceny, záruční podmínky, poohlédnout se v zahraničí, využít slevové kupóny či služby, které uživateli vrátí část z útraty zpět. Navíc existuje řada možností, jak si na internetu snadno přivydělat, spousta více i méně známých blogerů a youtuberů takto vydělává nemalé částky.
Nakoupit v prvním internetovém obchodě, na který si vzpomenete nebo jehož reklamu vidíte, může být nejpohodlnější, ale nemusí to být nejchytřejší. Ani na internetu totiž ne platí, že první nabídka bývá jediná nebo nejlepší. Je řada cest, jak při online nakupování ušetřit, ať už přímo či nepřímo. Pojďme se podívat na některé často využívané možnosti.
Cenové srovnávače umí prohledávat a porovnávat nabídky internetových obchodů. Zadáte název konkrétního produktu a získáte informace kde, za kolik a za jakých podmínek jej můžeme zakoupit. U neznámých a nevyzkoušených e-shopů lze doporučit platbu na dobírku, prostudování obchodních podmínek, popřípadě uživatelských recenzí a v případě pochybností jít jinam. Správným výběrem lze přitom ušetřit nemalé částky, e-shop s nákladnou reklamou na každém rohu asi většinou nejlevnější nebude.
Kuponové stránky jsou internetovou obdobou papírových kuponů. Uživatel na nich najde kupony, vydávané internetovými obchody v rámci propagace na slevy, dopravu zdarma či další bonusy, podmínkou je použití příslušného kuponu v konkrétním e-shopu. Kuponové stránky obdrží provizi za přivedení zákazníka, ten obdrží bonus spojený s kuponem, jehož kód zadává v objednávce e-shopu.
Cashback portály jsou další cestou, jak při online nakupování šetřit. Zákazník si na některém z nich vytvoří účet a využije jeho služeb při nákupu zboží přes internet na některém ze spolupracujících e-shopů. Cashbackový portál mu pak připíše na účet část provize, kterou od e-shopu za zprostředkování obdržel, defacto se tedy jedná o slevu z nákupu, která se běžně pohybuje v jednotkách procent.
Snadno lze přes internet nakupovat v zahraničí. Dokonce i ten, kdo neovládá cizí jazyk, to zvládne s využitím automatických překladačů webových stránek. Dají se tak pořídit věci, které buď nejsou v ČR dostupné vůbec nebo je zde jejich cena přemrštěná. Například nejen pro drobnou elektroniku jsou populární tzv. čínské e-shopy, které mají do ČR na většinu zboží dopravu zdarma. Problematická je z podstaty reklamace či vrácení zboží, dodací lhůty jsou zhruba měsíc, ale můžete takto pořídit zboží o desítky procent levněji než u nás. U dražších nákupů, nad 22 EUR včetně poštovného, je třeba počítat s tím, že může být vyžadováno doplacení DPH (nad 22 EUR) a cla (nad 150 EUR).
Existují také nejrůznější bazary a aukční portály s nabídkou použitého i nového zboží, které mají své výhody i nevýhody. Obecně se vyplatí sledovat hodnocení prodejců a zkušenosti ostatních uživatelů, neplatit za zboží dopředu a vyhnout se podezřele levným nabídkám, protože se může jednat o podvod či falsifikáty.
Internet se dá z pohodlí domova využít nejen k utrácení peněz, ale také k jejich vydělávání. Příkladem může být spousta blogerů a youtuberů, kteří v první fázi publikují a točí v podstatě zadarmo, protože je to baví. Těm známějším, kteří už mají kolem sebe určitou komunitu, jako benefit mohou zůstávat věci, které jim značky v rámci propagace půjčují na recenze a testování. Na vrcholu jsou pak lidé, kteří to už dělají na plný úvazek a práci či školu odsunuli na vedlejší kolej, přičemž nemalá část jejich příjmů pochází z affiliate reklamy. Právě tzv. affiliate reklamu využívají nejen blogeři a youtubeři, ale i cashback portály, kuponové stránky a řada dalších. V ČR a na Slovensku je největší affiliate sítí VIVnetworks.com, do níž jsou zapojeni například Conrad.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Notino.cz či Zoot.cz a řada dalších známých e-shopů. Svůj vlastní affiliate program má třeba Alza.cz, Heureka.cz a Invia.cz. Mnoho informací o affiliate reklamě se dá získat například na odborné Affiliate konferenci.
Youtubeři v rámci affiliate spolupráce typicky dávají link do popisku pod videem. Většinou propagují věci, které podléhají impulzivnímu nákupu, jde o levnější věci v řádu stokorun, obvykle maximálně do pětistovky - například trička, kšiltovky, herní myši, módu, parfémy.
Affiliate marketing nefunguje samozřejmě sám o sobě, vyžaduje kvalitní médium. Pokud si někdo opatří web, který pouze bezpracně „polepí“ příslušnými odkazy, pravděpodobně mnoho nevydělá. Stabilní přísun návštěvníků nezajistí ani e-mailový spam nebo chrlení odkazů (tapetování) do webových diskusních fór nebo na sociální sítě. Základem úspěchu blogera či youtube v affiliate reklamě musí být kvalitní obsah a základna fanoušků, ze které se budou rekrutovat kupující potažmo provize.
Jinak je ovšem množství projektů, pro něž se affiliate marketing hodí, velmi široké. Může jít o obsahové weby včetně tematických blogů; pokud jsou dobře zacílené, přinášejí pak příjmy i s nízkou celkovou čteností, dokonce lze říci, že čím užší specializace, tím větší je pravděpodobnost generování objednávek. Nemusí jít ovšem ani o pravidelně aktualizovaný „časopis“, kde hlavní náplň představují články. Přesné zacílení mohou v tomto ohledu mít i služby typu srovnávačů cen nebo jiné databázové aplikace, ať už třeba na bázi map nebo kutilských receptů. Důležité je i to, že k affiliate marketingu není ani třeba mít vlastní médium, stačí mít profil na Facebooku či Youtube kanál.