Kupní síla Čechů roste
Podle výroční studie „GfK Kupní síla Evropy 2018", kterou právě v těchto dnech vydává společnost GfK a která mapuje kupní sílu 42 evropských zemí, si Česko v pořadí zemí podle úrovně disponibilního příjmu v přepočtu na obyvatele polepšilo o tři pozice a je aktuálně na 23. místě, 33,6 procent pod celoevropským průměrem.
V roce 2018 měli podle mezinárodního srovnání, realizovaného každoročně společností GfK, Evropané pro spotřebu, případně pro úspory k dispozici celkem 9,7 trilionů EUR. Průměrný Evropan tedy disponuje v právě vrcholícím roce v průměru disponibilním příjmem ve výši 14 292 EUR na osobu a rok.
Na naše poměry vysoký evropský průměr si však „sáhnou“ pouze obyvatelé 17 evropských zemí. Jedná se vesměs o státy západní a severní Evropy, z bývalých zemí východního bloku není v této skupině ani jedna země. Nejvyšší kupní silou v průměru disponují obyvatelé Lichtenštejnska s 458 procent evropského průměru, následuje Švýcarsko a Island. Na opačném pólu figurují východoevropské země Moldávie s necelými 13 procent evropského průměru a Ukrajina (9,2 procent).
Průměrný index kupní síly obyvatel České republiky se v roce 2018 pohyboval přibližně třetinu pod celoevropským průměrem. Z bývalých zemí východního bloku Česko zaznamenalo třetí nejlepší výsledek po Slovinsku (82 procent evropského průměru) a Estonsku (srovnatelné s průměrem ČR).
Česko patřilo v roce 2018 v rámci Evropy mezi země s nejrychleji rostoucí kupní silou. Naše země díky tomu letos z hlediska průměrné kupní síly na obyvatele postoupila z 26. místa na 23. příčku. Předstihla Slovensko, Lotyšsko a Řecko, které v předchozím roce figurovaly v tomto ukazateli před Českou republikou. V případě Řecka se tak stalo vůbec poprvé od roku 1990. Polsko se nachází na 29. místě, Maďarsko třetí desítku uzavírá.
„Zvýšení průměrné kupní síly obyvatel České republiky v roce 2018 je dáno jednak ekonomickým růstem, významnou měrou se však vůči zbytku Evropy projevilo také zvýšení kursu koruny vůči Euru, umožněné zrušením měnových intervencí ČNB v dubnu předchozího roku,“ říká František Diviš, konzultant GfK.