Jak se zviditelnit? Pomůže guerilla marketing

Jana Lipská, 27. January 2016 09:45 0 komentářů
Jak se zviditelnit? Pomůže guerilla marketing

Jak se zviditelnit? Jak zaujmout? Jak konkurovat ostatním? Chce to jen: dobrý nápad! Zkuste guerillový marketing – za málo peněz hodně muziky. Za konceptem celé guerilly nestojí peníze, ale nápad. Tento princip marketingu je odvozen od partyzánského boje. Guerilly byly malé partyzánské jednotky, které čelily přesile, jež byla lépe technicky vybavena. Co dělalo guerilly úspěšnými v boji, byla právě znalost území, na kterém bojovaly.

V roce 1984 vydal Jay Conrad Levinson, bývalý kreativní ředitel Leo Burnett a otec tohoto směru, knihu Guerilla Marketing. Definuje jej jako nekonvenční marketingovou kampaň, jejímž účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů. Popisuje, na rozličných případech, jaké nástroje lze použít. Guerillový marketing má pevné principy. Ty pomáhají marketérům vytvořit efektivní kampaně s rozsáhlým dopadem na cílovou skupinu. Jaká hlediska by měla být například sledována?

  1. překvapení
  2. drastičnost
  3. humor
  4. krátkodobost
  5. nízký náklad
  6. dobrá vůle

Virální marketing se řadí mezi jedny z guerillových technik. Jeho smyslem je šíření zpráv mezi lidmi, a to většinou pomocí e-mailů, ICQ, YouTube, Facebooku a jiných prostředků. Aby byla zpráva šířena dál, je důležité, aby byla nevšední. Jestliže se vám podaří vymyslet vhodné téma, které ostatní zaujme a budou ho ochotni šířit dál, využijte například síť lidí, ze svých e-mailových kontaktů.

Ambientní marketing se objevil v roce 1999 ve Velké Británii. Využívá se zde především netradičních nebo alternativních forem médií. Najdete je například na nákupních vozících, nákupních taškách, sochách, fontánách, odpadních koších, na i vně dopravních prostředcích, pouličním osvětlení atd.

Public relations je strategie, při jejímž uplatnění neplatíte za reklamní prostor, a přece se o vás bude mluvit. Zajímavě se dostala do zpráv třeba nábytkářská firma Ikea. Když mělo v Polsku dojít k otevření jejího nového obchodního domu, najala si společnost demonstranty, kteří demonstrovali proti otevření jejího obchodu. Demonstrace byla vzápětí odvysílána ve většině polských médií.

Grassroots marketing – tato kampaň je založena na navazování a budování vztahů. Na osobním doporučení od zákazníků. Většina lidí věří spíše svým známým než reklamám. Jestliže byl někdo spokojený s vaší službou či výrobkem, je velice pravděpodobné, že vás doporoučí dále.

Pravidla boje 1. Bojujte pouze na svém území. To znáte nejlépe. 2. Vyzdvihněte přednosti své firmy. 3. Poznejte přání svých zákazníků. 4. Hýčkejte si své stálé zákazníky. 5. Rozšiřujte své kontakty. 6. Když máte co, nabízejte to v pravý čas. 7. Zaujměte. Nebuďte stereotypní. 8. Nepodvádějte své zákazníky. 9. Neutrácejte zbytečně. Hledejte levnější zdroje. 10. Sledujte svou konkurenci. Použijte jejich osvědčenou taktiku. Inovujte ji.


Komentáře