Jak se mohou obchodníci připravit na Black Friday?
V podzimním období, které je už ve znamení vánočních nákupů, není pro obchodníky důležitější den než Černý pátek (Black Friday), který de facto předvánoční nákupní horečku odstartuje. Po vzoru USA a Kanady se tato marketingová akce, která u většiny obchodníků netrvá pouze jeden den, ale zpravidla několik dnů, stala oblíbenou i pro české obchodníky a především potom pro jejich klienty. Ostatně jenom vloni zákazníci utratili během tohoto “svátku nakupování“ za zboží přes 3 miliardy korun.
Navíc obliba této akce neustále stoupá, což ukazují například výsledky jednoho z největších českých internetových obchodů Alza.cz. Té vyrostly meziročně tržby během týdenní akce Black Friday v roce 2016 o 350 % v porovnání s rokem 2015. Aby obchodník využil co nejvíce potenciál této marketingové akce, neměl by podcenit přípravu. Na ni je nejvyšší čas, protože Černý pátek bude letos 24. listopadu.
A jaké kroky je tedy třeba provést a získat tak konkurenční výhodu? Doba přeje mobilním zařízením, proto je klíčové mít optimalizovaný web právě pro tato zařízení. Podle společnosti StatCounter, která celosvětově monitoruje používání internetu, překračuje podíl webových stránek navštívených z mobilních zařízení 50 % celkového webového provozu. Je tedy nezbytně nutné, aby byl web firmy nebo internetový obchod příslušně optimalizovaný a to i ve směru jednoduché navigace, tedy aby proces výběru produktů zákazníkem, jejich zaplacení a dokončení objednávky bylo jednoduché a intuitivní. Pro tvorbu internetového obchodu je přitom možné využít různé platformy, mezi nimi například Shopify, SquareSpace nebo BigCommerce, které umožňují jednoduše vytvořit a spustit online a mobilní obchod se skvělými funkcemi a možnostmi.
Jednoduchost musí být i v případě placení. Pokud zákazníci nemohou nakoupit na několik málo kliknutí, své nákupy často nedokončí ve fázi platby a odcházejí jinam. Pro obchodníky je tak nezbytně nutné, aby svým klientům poskytli možnost bezproblémově za zboží zaplatit, například pomocí PayPal One Touch nebo jiné digitální peněženky, a nabídli platbu všemi typy kreditních i debetních karet.
Důležitá je zcela jistě také komunikace směrem k zákazníkům. Přestože existuje celá řada digitálních kanálů, e-mailový marketing stále patří k těm nejefektivnějším způsobům komunikace. Je proto nutné spolupracovat s e-mailovou službou, která umožňuje rozesílat různé komunikační materiály, jako jsou zpravodaje, novinky a užitečné informace týkající se prodejních akcí, a cílit jejich prostřednictvím na vhodné zákazníky. Důležité je, že tito poskytovatelé, jako třeba Mailchimp nebo Constant Contact, obecně nabízejí zkušenosti a osvědčené postupy pro e-mailový marketing, takže obchodníci se mohou soustředit na své vlastní podnikání.
V předvánoční nákupní horečce, kterou Černý pátek odstartuje, může být problémem nedostatek peněz, a to jak pro majitele obchodu, tak i samotné spotřebitele. Existuje množství společností, které malým firmám nabízejí úvěry a provozní kapitál. Dostatečné cash flow v období sezónních nákupů je pro prodejce velmi důležité. Obchodníci navíc mohou nabídnout spotřebitelské půjčky, díky kterým se ze zájemců rychle stanou zákazníci. Spolupráce s partnerem, který může zákazníkům při dokončování objednávky nabídnout financování jednoduše na základě zadání dvou údajů, umožňuje spotřebitelům zakoupit dražší zboží a uhradit je ve formě flexibilních splátek.
I když je teprve září, Černý pátek a následující předvánoční čas, který je spojen s nákupním šílenstvím, se rychle blíží. Včasné nasazení vhodných prodejních nástrojů může obchodníkům zajistit, že toto období bude pro ně obchodně tím nejúspěšnějším a nechají konkurenci daleko za sebou.