Jak a kdy požádat pojišťovnu o předběžné posouzení zdravotního stavu při řešení zabezpečení
V případě, že se rozhodnete zabezpečit se formou životního pojištění, pravděpodobně se nevyhnete vyplnění tak zvaného zdravotního dotazníku, ze kterého pojišťovna zjišťuje aktuální zdravotní stav pojištěného. Ne každý z nás je totiž naprosto zdráv, můžete mít různá zdravotní omezení, můžete pravidelně docházet k odbornému lékaři, užívat dlouhodobě léky, případně vykonávat rizikové povolání nebo rizikový sport. A právě tyto skutečnosti pak mohou mít vliv na to, zda vás pojišťovna na požadovaný rozsah pojistného krytí přijme do pojištění či nikoli.
Pokud nemáte žádná zdravotní omezení, pravděpodobně vás pojišťovna bez problému do pojištění přijme. Pokud ale už máte jakékoli zdravotní omezení, nebo potřebujete pojistit na vysoké pojistné částky, ještě před podpisem smlouvy je vhodné se obrátit na pojišťovnu, u které chcete pojištění uzavřít, a požádat ji o předběžné posouzení zdravotního stavu, případně nechat vše vyřešit u konkrétní pojišťovny vašeho osobního finančního konzultanta. Co v takovém případě bude pojišťovna potřebovat?
Modelaci s požadovaným rozsahem pojištění a pojistných částek, kterou vám připravila pojišťovna, nebo váš finanční konzultant.
Vyplněný zdravotní dotazník – na všechny dotazy pojišťovny odpovězte jasně a pravdivě.
Pokud máte zdravotní omezení, je vhodné společně poslat do pojišťovny i kopie poslední lékařské zprávy a podobně. Urychlí se tím proces zpracování v pojišťovně.
Jak probíhá posouzení zdravotního stavu a jaké mají výsledky dopad na přijetí do pojištění? V případě, že pro pojišťovnu budete představovat vysoké riziko z hlediska přijetí do pojištění na požadovaný rozsah pojištění dle předložené modelace, musíte počítat s určitým omezením.
I zájemci, kteří mají vysoký příjem či finanční závazky (půjčky, hypotéky apod.) a potřebují zabezpečení příjmů na vysoké pojistné částky (tzv. nadlimitní pojistné částky) a vyšší rozsah pojistného krytí, musejí počítat s podmínkami, které si pojišťovna pro přijetí do pojištění vymíní. Může to být například doložení lékařské prohlídky nebo finanční dotazník (speciální dokumenty pojišťovny). Nezapomeňte také na to, že pojišťovně udělujete souhlas k případnému vyžádání zdravotnické dokumentace.
Pojišťovna vysoké riziko řeší zpravidla přirážkou k pojistnému u konkrétního rizika (tak zvané zvýšení rizikového pojistného). Může ale udělit výluku s ohledem na konkrétní onemocnění, nebo předchozí úraz, zdravotní stav nebo výdělečnou činnost a podobně a může vás přijmout do pojištění, ale na nižší pojistné částky, v krajním případně vás může zcela odmítnout pojistit.
Zvolit vhodné a dostatečné zabezpečení je velice důležité. S ohledem na výše uvedené doporučuji oslovit alespoň tři pojišťovny, abyste měli na výběr z více variant řešení vašeho zabezpečení. Každá pojišťovna má svá pravidla pro řešení těchto případů. Pokud si nejste jisti, jaké řešení je pro vás vhodné, doporučuji se obrátit na nezávislého finančního odborníka.
Ivana Brabcová, analytička životního pojištění Broker Consulting