Během Černého pátku nakupují Češi oblečení a módu online třikrát častěji než v běžný den
Podle údajů společnosti PayPal získávají nákupní akce na Black Friday (Černý pátek), Singles Day (Den nezadaných) a Cyber Monday (Kybernetické pondělí) pro Čechy na významu – nákupy v e-shopech během těchto dnů vzrostly mezi lety 2016 a 2017 o 27 %, 12 %, respektive 32 %. Největším segmentem při nákupech na Černý pátek byla v roce 2017 móda: objem nákupů v tento den velkých slev víc než trojnásobně převýšil celoroční průměr. Tradičně se tato data velkých nákupních akcí spojují s nakupováním v zahraničí, příležitosti se ale chytají i místní hráči: více než 10 % peněz, které Češi v těchto dnech utratí přes PayPal, míří ke zdejším obchodníkům.
Právě při vstupu do letošního období svátků zveřejňují společnosti PayPal a IPSOS poznatky o nákupních zvyklostech Čechů při nakupování v zahraničí. 80 % českých dospělých dotazovaných v průzkumu provedlo ve 12 měsících, na které se průzkum zaměřil, alespoň jeden online nákup. Vánoce jsou při tom příležitostí, která častěji k nákupům ze zahraničí motivuje 59 % Čechů, zároveň ale téměř 3 z 10 Čechů uvádějí, že k tomu, aby nakoupili za hranicemi, zvláštní příležitost nepotřebují.
Nejčastěji online nakupujeme oblečení
Češi nakupující online v zahraničí nejčastěji hledají oblečení a módu (65 %), hračky a potřeby pro své koníčky (55 %), šperky a hodinky (54 %), ale i spotřební elektroniku (48 %). Když se ovšem zaměříme na hodnotu nákupů, nejvíce utrácíme za cestování a dopravu (v průměru 8 166 Kč), potraviny, jídlo a nápoje (7 665 Kč), dětské a kojenecké potřeby, vybavení a doplňky (7 609 Kč). Mezi 5 hlavních destinací, kam se Češi při online nákupech vydávají, patří Čína, Spojené státy, Německo, Hongkong a Velká Británie.
Čeho se Češi při online nakupování bojí
Hned 4 z 10 Čechů (41 %), kteří nakupují online, odhadují, že jejich celkové utrácení na internetu dál poroste. Z těchto spotřebitelů pak 80 % přiznává, že u online nákupů oceňují pohodlí, 42 % očekává zlevnění poštovného a 28 % hodlá online utrácet víc díky změně svých příjmů. Pokud jde o domácí nákupy, téměř polovina Čechů (47 %) řeší při svých online nákupech výši nákladů na poštovné a 30 % se obává potíží s případným vracením zboží prodejci.